Vijgen Interim & Advies is een kleinschalig en flexibel adviesbureau met zijn oorsprong in de civiele techniek. Het bureau is opgericht op 1 januari 2018 door mij, Peter Vijgen. Voor de oprichting van het bureau heb ik ruim 25 jaar ervaring opgedaan en ben ik werkzaam geweest in de ondersteuning en advisering bij diverse overheden op het gebied van beheer en onderhoud van infrastructuur en organisatieadvies.
Op basis van deze jarenlange ervaring beschik ik over veel kennis en ervaring om de beheersing van een project en/of programma op mij te nemen en/of hierin te ondersteunen. Ook kan ik op interim basis adviezen geven over de structuur en inrichting van een project, organisatie of afdeling en de wijze van samenwerking.
Gedurende mijn loopbaan kreeg ik veelvuldig te maken met organisatieveranderingen die grote impact hadden op mijzelf maar ook op mijn collega’s. Hierdoor ben ik vaak met collega’s in gesprek gegaan over de ontwikkeling van onze loopbaan en de dreigende boventalligheid en/of het verdwijnen van onze taken/werkzaamheden. Ik heb regelmatig collega’s en ook kennissen kunnen helpen met mijn inzichten op dit gebied. Hierdoor wisten zij een passende vervolgstap voor hunzelf te zetten. Wellicht was dit een “onbewust bekwaam” gebied van mij wat mijzelf uiteraard “onbewust” ook hielp. Zowel het voorgaande als mijn ervaring op het gebied van capaciteitsmanagement en planning van organisatieonderdelen in zowel dag- en continuedienst hebben mij veel inzichten op HRM-gebied gebracht.
Het menselijke aspect in een organisatie heeft mij steeds opnieuw gefascineerd en nieuwsgierig gemaakt naar het gedrag van mensen en waarom mensen doen wat ze doen. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik mij verder heb verdiept in persoonlijke ontwikkeling en coaching. Door deze ontwikkeling ben ik mij gaan verdiepen in Loopbaancoaching en heb ik deze dienstverlening opgepakt als specialisme.